התאמת גודל טקסט באתר

משרד 04-6371434 | נייד 054-8045505

התקנת טפטוף

התקנת טפטפות לעצים בגינה

מדריך מצולם כיצד להתקין טפטפות לעצים בגינה

רבים מעוניינים לדעת כיצד להתקין טפטפות לעצים ולצמחים שבגינה. החלטנו להרים את הכפפה ולהכין עבורכם מדריך מצולם ומפורט שיבהיר איך צריך להתקין את מערכת הטפטוף והטפטפות בכמה ובאילו טפטפות רצוי להשתמש ועוד פרטים שחשובים לכל מי שמעוניין להתקין מערכת טפטוף בגינה באופן עצמאי.

לתיאום הגעה ניתן להתקשר: 04-6371434
תיבת אי מייל: mashtela123@yahoo.com

טפטוף בגינה – למה וכמה

אחד מהפרמטרים החשובים להתפתחות תקינה של עצים ושיחים הוא זמינות המים והאופן ההשקיה. רבים רואים בעמידה עם צינור גינה והשפרצת מים על הצמחים תרפיה אולם חשוב לדעת כי שיטת השקיה זו הרסנית לעציםת מהדקת את הקרקע ועלולה לחשוף שורשים שאמורים להיות מכוסים באדמה. קיימות שתי שיטות השקיה מודרניות העושות את העבודה בצורה הטובה ביותר עבור הצמחים: המטרה ע”י ממטירים (מתזים) וטיפטוף ע”י טפטפות. המטרה ע”י מתזים יוצרת שטח כיסוי רחב יחסית ועל כן מתאימה לעצים בוגרים, ששורשיהם התפתחו דיים לכסות שטח אדמה רחב זה. אלה יוכלו לשאוב את המים ביעילות לתועלת העץ. עצים צעירים יותר ובפרט עצים אשר הוצאו זה עתה ממיכל גידול או שנעקרו מהאדמה הנם בעלי נפח שורשים מוגבל מאוד חשוב שיקבלו את ההשקיה קרוב ככל הניתן לגוש השורשים. למטרה זו, טיפטוף הוא שיטת ההשקיה המתאימה ביותר.

סוגים של טפטפות

בשוק קיימים סוגים רבים של טפטפות. הפרט החשוב ביותר לגבי טפטפת זה הספיקה השעתית שלה: כמה מים עוברים בה במשך שעה אחת.

קיימות טפטפות בספיקה שעתית של ליטר אחד, שני ליטר, ארבעה ליטר ושמונה ליטר.

קיימות טפטפות המוטמעות בצינור טפטוף וקיימות טפטפות אשר נרכשות בנפרד ומתקינים אותן על צינור הטפטוף ע”פ הצורך. לשיטה האחרונה חסרונות רבים אל מול האופציה של התקנת טפטפות בצורה מותאמת אישית בצינור 16 מ”מ ולכן בחרנו להתמקד באופציה האחרונה והעדיפה לטעמינו ולנסיונינו.

התאמת סוג הטפטפת לצורכי ההשקיה

טפטפות בספיקה נמוכה נוטות להיסתם יותר מהר מטפטפות בספיקה של 4 או 8 ליטר/שעה ועל כן אנו ממליצים להשתמש בטפטפות בספיקה גבוהה יחסית. מנגד אם יושבים צרכנים רבים מאוד על הקו, הלחץ עלול לצנוח בשל ריבוי הצרכנים והטפטפות לא תגענה לספיקה המרבית שלהן וההשקיה לא תתבצע כראוי.

בעיקרון לא מומלץ לתכנן מערכת השקיה בה קו טפטוף ארוך מאוד אלא במקרה של צרכנים רבים יש לתכנן קו ראשי ממנו יוצאים קווי השקיה משניים המגיעים אל הצרכנים. מידע נוסף בנושא תוכלו למצוא המאמר בנושא תכנון מערכות השקיה.

דוגמאות לחישוב התאמת הטפטפת לעץ

אם לעץ דרושים 10 ליטר ליום למשל אז מומלץ להשתמש בשלוש טפטפות של 4 ליטר/שעה על קו שמשך פתיחתו 50 דקות מידי יום. אם קבעו כי משך פתיחת הקו יהיה 50 דקות מידי יום, נוכל להתאים באופן זה את טפטפות לעצים נוספים ע”פ דרישות ההשקיה שלהם. לדוגמה, עץ הדורש 15 ליטר מים ליום יקבל שתי טפטפות של 8 ליטר/שעה ועוד טפטפת אחת של 4 ליטר/שעה וייהנה מדי יום מ כ 16.5 ליטר מים.

איך נראות הטפטפות:

 

טפטפת 8 ליטר / שעה

למעלה: תמונה מספר 1 – כך נראות טפטפות 8 ליטר/שעה סטנדרטיות. טפטפות 4 ליטר שעה נראות אותו הדבר רק בד”כ בשחור.

איך מתקינים טפטפת על צינור ההשקיה

יש להתקין את הטפטפת על צינור השקיה פלסטי בקוטר 16 מ”מ. יש לנקב חור בדופן הצינור בעזרת כלי יעודי. חשוב לשים לב שלא לנקב בטעות את שתי דפנות הצינור.

ניקוב חור בדופן צינור ההשקיה

 

למעלה: תמונה מספר 2 – ניקוב חור בדופן צינור ההשקיה בעזרת כלי ייעודי.

החדרת הטפטפת דרך דופן הצינור

למעלה: תמונה מספר 3 – החדרת הטפטפת בלחץ לחור שיצרתם בצינור. צריך להפעיל כאן קצת כוח. אם הטפטפת נכנסת בקלות אז כנראה שעשיתם חור גדול מידי שיגרום לנזילת מים כשהקו יופעל.

דגשים:

1. יש לנעוץ את הטפטפות במרחק שבין 10 ל 15 ס”מ זו מזו.

2. אין לעשות חורים גדולים מידי. רצוי מאוד להשתמש בכלי ייעודי.

3. יש לנעוץ את כל הטפטפות באותו קו על הצינור.

4. לצינור השקיה יש נטייה טבעית להישאר בצורת הגליל בה הוא הגיע. השתמשו בתכונה זו של הגליל ונעצו את הטפטפות כשהן פונות לחלקו הפנימי של העיגול.

התקנת צינור ההשקיה מסביב לעץ

התקנת צינור ההשקיה מסביב לעץ

למעלה: תמונה מספר 4 – התקנת צינור ההשקיה מסביב לעץ.

ניתן לראות כי כל הטפטפות פונות כלפי פנים. עיגון הצינור לקרקע מתבצע בעזרת תפסני מתכת בצורת “u” מגלוונים כדי שלא יחלידו. רדיוס העיגול אינו עולה על 15 ס”מ.

דגשים:

1. רדיוס העיגול אינו עולה על 15 ס”מ בכדי שלא להרחיק את הטפטפות מאיזור השורשים. אם נציב את הטפטפות יותר רחוק העץ עלול שלא לקבל את מי ההשקיה.

2. עיגון לקרקע בעזרת תפסני מתכת ייעודיים מגלוונים.

3. כל הטפטפות פונות כלפי פנים.

ניתן לקבור את הצינור באדמה למעט האיזור בו מחוברות הטפטפות. קבירת הצינור בחול תמנע מציפורים לחורר אותו ותגן עליו מקרינת השמש.

 

לחץ לצפיה בכל המאמרים המקצועיים

אהבתם את המאמר? נשמח אם תשתפו אותו עם חבריכם!

פניה למשתלה

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם





    דילוג לתוכן