התאמת גודל טקסט באתר

משרד 04-6371434 | נייד 054-8045505

קומפוסט

ניתן להזמין קומפוסט בשקי 25 ליטר או שקי ענק “ביג בג” 1.5 קוב

קומפוסט הנו תערובת חומרים אורגניים כגון זבל בקר, עופות וחומר צמחי ואשר עבר תהליך פירוק בסביבה אירובית (בנוכחות חמצן) שהופכת אותו לדשן מעולה לצמחים. תהליך זה נקרא קומפוסטיזציה ובסופו מתקבל חומר דשן עשיר ביסודות הנחוצים לצמח על מנת להתפתח היטב כגון זרחן, חנקן ואשלגן.

לקומפוסט יתרונות רבים

זהו דשן טבעי איכותי המשתחרר בפירוק איטי והמספק לצמח את כל צרכיו למשך שנים עד להשלמת תהליך הפירוק שלו.הקומפוסט מטייב את הקרקע על ידי איוורורה ובכך מאפשר הגעת חמצן למערכת השורשים של הצמח. נוכחות קומפוסט מעודדת התפתחות תולעים אדומות התורמות אף הן לטיוב הקרקע.
שימוש בקומפוסט מחזק את תאחיזת המים בקרקע ומונע את חילחולם למי התהום, הפיכתם ללא זמינים לצמח ובדרך זו מסייע לחיסכון במים.
שימוש בקומפוסט בגינה יביא לצמיחה מוגברת והתפתחות מהירה של כל הצמחים, יאיץ את ניבת הפרי ויגרום לצמחים להראות ירוקים ויפים יותר.
יתרון נוסף של קומפוסט הוא הגברת עמידותו של הצמח למחלות קרקע ולמזיקים. ככל שהמצע עליו גודל הצמח הנו עשיר ומזין יותר, כך יתפתח צמח עמיד יותר אשר ידרוש פחות טיפולים כימיים ושימוש בחומרי הדברה. בהתאם לכך, אחד העקרונות של הגינון האורגני, כפי שהם נלמדים בקורסים השונים, הוא שימוש אינטנסיבי בקומפוסט בעת הכנת התשתית לגן הנוי או גן הירק.

חופן קומפוסט נקי מונח על שולחן

בתמונה למעלה: קומפוסט נקי מאיכות גבוהה מונח על משטח עץ. ניתן לראות כי החומר בעל גוון כהה, מפורר היטב ולא קיימים בו גושים גדולים – דבר המעיד על תהליך פירוק שבוצע כהלכה.

להזמנת קומפוסט השאר פרטים בטופס שמשמאל למעלה או שלח מייל עם טלפון ונציג המשתלה יהיה איתך בקשר לתיאום ההזמנה.

להזמנת קומפוסט ניתן להתקשר: 04-6371434
תיבת אי מייל: mashtela123@yahoo.com

שימוש בקומפוסט לגינה לעומת שימוש בדשנים כימיים

קיימים בשוק דשנים כימיים רבים בעלי הרכבים שונים ואופני פירוק שונים. מלבד מחירם הגבוה והעובדה שריכוזם הגבוה עלול לגרום לנזקים בשימוש שאינו מנוסה, יוצרים דשנים כימיים אלו שתי בעיות גדולות לגנן ולחקלאי:
זיהום מי התהום: דשנים כימיים מחלחלים יחד עם מי ההשקיה אל מי התהום ומזהמים את מאגרי המים התת קרקעיים מהם אנו שואבים מי שתיה.
המלחת הקרקע: הוספתם של חומרים כימיים בצורה אינטנסיבית לקרקע גורמת לעליה של רמת המומסים בקרקע ולבסוף מונעת מהצמח לשאוב מים (תהליך טבעי הנגרם ע”י השוואת ריכוזים). הגעה לנקודה קריטית זו נקראת “המלחת הקרקע” והופכת אותה ללא ראויה להמשך גידול צמחים.
שימוש בקומפוסט מונע שתי בעיות אלו שכן הקומפוסט אוחז היטב בקרקע ואינו נסחף אל מאגרי מי התהום. בנוסף לכך, במקום להמליח את הקרקע, הקומפוסט רק מטייב אותה, מחזק את תאחיזת המים בקרקע והופך את המים ליותר זמינים לצמח.

קומפוסט מעורבב עם חמרה

בתמונה למעלה: עירבוב של קומפוסט עם אדמה שתלנית ביחס המומלץ של כ 15% קומפוסט ו- 85% אדמה..

יישום קומפוסט בגינה – כיצד משתמשים?

אם אתם עומדים בפני הקמת גינה אז מומלץ מאוד לעשות שימוש בידע שתרכשו כאן ולדרוש מהגנן המבצע לעשות שימוש נכון בקומפוסט. במידה ואתם כבר בעלים של גינה קיימת, תוכלו עדיין לעשות שימוש מועיל בקומפוסט גם בגינה הקיימת.
לפני שתילת עצים, שיחים או דשא יש לדאוג לתשתית קרקע טובה עבור הצמחים. יש לסלק פסולת בניה במידה שיש ולהכניס אדמת מילוי לגינון. אין להסתפק במילוי אדמה בגובה עשרים או שלושים סנטימטרים כפי שמקובל במסירת גינות כיום אלא יש להכין, במיוחד אם האדמה המקומית במקום מגוריכם אינה איכותית, שכבת מילוי של אדמה עשירה בעומק מטר אחד לכל הפחות. יש לערבב את אדמת המילוי עם קומפוסט ביחס של 15% קומפוסט ו 85% אדמה. רצוי להצניע את הקומפוסט בקרקע לעומק 60 סנטימטר עד מטר ולבצע את העירבוב של הקומפוסט והאדמה לפני הפיזור בשטח. פיזור קומפוסט על פני הקרקע והותרתו חשוף אינה יעילה ולכן אם מדובר בגינה קיימת אז יש לפזר כמות נאה של קומפוסט על פני הקרקע ואז להצניעו בקרקע באמצעות מתחחת לעומק המקסימלי שניתן.
בעת שתילת עץ יש לחפור לעומק גדול ב כ 25 ס”מ מעומק הבור הדרוש ולערבב בתחתית הבור קומפוסט יחד עם אדמה ביחס של שליש קומפוסט ושני שליש אדמה.

שק 25 ליטר
ביג בג 1.5 קוב

בתמונות למעלה משמאל: שק 25 ליטר קומפוסט. משמאל – שק ענק 1.5 קוב.

כיצד מייצרים קומפוסט

במאמר זה נתייחס לייצור קומפוסט לחקלאות וגינון ולא לייצור קומפוסט ביתי בכמויות קטנות. יצרן הקומפוסט מרכז את חומרי הגלם לקומפוסט ע”פ היחסים הרצויים לסוג וחוזק הקומפוסט אותו הוא מעוניין לייצר: זבל פרות, זבל עופות, זבל כבשים, זבל סוסים, שאריות צמחיות: קש, עלים, גזם מרוסק, גפת ענבים ועוד שאריות אורגניות שונות.
כל מרכיבי הקומפוסט מעורבבים לכדי “ערוגה” בגובה וברוחב של שני מטר לערך ומועמד באוויר הפתוח למשך מספר חודשים. מידי פעם מכונה ייעודית הופכת את החומר בכדי להכניס חמצן הדרוש להתקיימות תהליך הקומפוסטיזציה המתרחש באופן טבעי. בהמשך התהליך עולה טמפרטורת התערובת לכדי 70 מעלות ואף יותר, אז פעילים חיידקים ספציפיים העמידים לחום ואילו כל הנבגים, פיטריות וחיידים לא רצויים הנמצאים בחומר מושמדים בשל החום הרב. בסיום התהליך יורד חומו של הקומפוסט לאיזור ה 30 מעלות ואז חלה התייצבות בהרכב החומרים.
במהלך התהליך המתואר קטן נפח הערמה לכדי 50% מגודלה המקורי בשל יציאת נוזלים ותהליכי פירוק שונים המתבצעים בחומר.
קומפוסט מוכן כהלכה הנו בעל צבע חום כהה – שחור, מתפורר בקלות ואינו מפיץ ריח רע או מושך זבובים.

ממי מומלץ לרכוש קומפוסט

קיימים בשוק יצרנים רבים של קומפוסט, חלק מהם אינם יצרנים מורשים המיצרים קומפוסט ללא פיקוח על התוצר, התהליך וחומרי הגלם ולפיכך אין ביטחון כי שימוש בקומפוסט זה אכן יביא לתוצאות המקוות. קומפוסט שלא סיים את תהליך הפירוק כנדרש, עלול לגרום לנזק לצמחים בגינה עקב שחרור לא מבוקר של חומרים לקרקע וכן להדיף ריח רע. משתלת ויניק מציעה קומפוסט מובחר של יצרנים מורשים ומפוקחים בלבד.

ניתן להזמין במשתלה שקי קומפוסט 1.5 קוב (נקרא “ביג בג”) או משטחים של 100 שקים 25 ליטר כ”א, כולל הובלה באמצעות משאית מנוף עד לאתר הלקוח במחירים אטרקטיביים.
לחץ לצפיה בכל המאמרים המקצועיים

אהבתם את המאמר? נשמח אם תשתפו אותו עם חבריכם!

פניה למשתלה

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם





    דילוג לתוכן